2. helmikuuta 2018

in

Sosiaalinen media tuo vastuuta

aa-3
Kuinka moni on lukenut elämänsä aikana edes yhtä blogia, jossa on suositeltu jotakin tuotetta? Kuinka moni on lukenut jotain blogia ja nähnyt kuvassa jotain itteään miellyttävää ja lähtenyt kaupasta ostamaan samanlaisen? Mä voin vastata kumpaakin kohtaan kyllä.
Tän postauksen aiheen voi muuttaa samalla tavalla vloggaajaan tai muuhun somehenkilöön, mutta itse kirjoitan bloggaajanäkökulmasta, sillä sellainen itsekin olen.

Bloggaajalla on vastuu harteilla

Kun tein päätöksen, että aion tehdä blogissani yhteistyöpostauksia eri yritysten kanssa, tein melko tiukan kriteeripaketin itselleni. En suostu esimerkiksi kirjoittamaan eläintestatuista tuotteista tai vaatteista, joiden alkuperää en voi kunnolla saada selville. En suostu ottamaan vastaan lahjakortteja tai rahaa isoihin vaateketjuihin ellei heidän toimintatavat ole eettisiä ja ekologisia. En halua suositella mitään, mitä en todellisuudessa kannata.
Blogilla on mahdollista avata erilaisia ovia ja jopa elättää itsensä yhteistöiden kautta tulevilla tuloilla. Varsinkin ensimmäiset yhteistyöt on jännittäviä ja tuntuu hienolta saada tuotteita, joista voi kirjoittaa blogiinsa ilman, että pitää tuotteita erikseen maksaa. Tää on asia, mikä helposti sokeuttaa tekemään ”hutiostoksia”. Bloggaajalla on vastuu harteilla siitä, että hänen suositellessaan tuotetta, lukee postauksen kaikki hänen lukijansa sekä blogiin ajautuvat ihmiset. Se määrä näkee, että bloggaaja omalla nimellään ja kasvoillaan suosittelee kyseistä tuotetta. Haluatko siis bloggaajana suositella, että toisten verellä tehdyt vaatteet on mahtavia, sillä sait siitä hyvästä sadan euron lahjakortin halppisvaateketjuun?
aa-2

Vastuu ei oo ainoastaan yhteistöissä

Asia, minkä helposti unohtaa on se, että vastuu ei ole ainoastaan yhteistöissä. Jokainen teksti ja kuva, minkä blogiin lisäät, on omalla tavalla piilomainontaa, vaikka et siitä rahaa saisikaan. Kun bloggaajana lisäät päivän asu -postauksen blogiin ja kirjoitat loppuun jokaisen vaatekappaleen alkuperäisen vaatekaupan, annat omilla kasvoilla mainonnan niihin tuotteisiin, mitä käytät.
Luin kesällä erästä blogia ja näin ihan uskomattoman hienon kirjahyllyn. Lähdin metsästämään samanlaista kaupasta, kunnes huomasin ettei hylly sopinut ollenkaan kotini sisustukseen eikä mulla sille tarvetta ollut. Bloggaajan kotiin se sopi kuitenkin paremmin kuin nenä päähän. Siinä huomasin, että vaikka bloggaaja esitteli kotiaan ilman mitään yhteistyötä, olin vaikutuksen alaisena tuotteisiin.
aa

Vastuullisuus vai raha?

Monen blogiyhteistyön kohdalla pohdin, onko postaus/postaukset kirjoitettu vain rahan vuoksi. Ymmärrän ja tiedostan, että jokainen ei kirjoita blogiaan miettien ensimmäisenä vastuuta, jonka bloggaajana omaa. Monelle raha tai lukijamäärät vaikuttavat enemmän. Se taas kertoo surullisesta faktasta, missä tilanteessa maailma ja sen ihmiset ovat.
On helppoa sulautua siihen massaan, mitä tällä hetkellä kulutusyhteiskunnassa on. Se, mikä on suosittua, tekee rahaa. Jos joku on eri mieltä, se ei nouse esille, sillä se ei saa kannatusta. Ja tämä on asia, mikä itseäni pelottaa nykyisessä yhteiskunnassa. Seuraan muutamia bloggaajia myös muilla sosiaalisen median kanavilla ja viime kuukausina se tuotteiden määrä on pyöristyttänyt. Osa saattaa esitellä vessan kaappeja, mistä pursuaa enemmän purkkeja kuin mitä kaappiin saisi mahtumaan. Siitäkin kuvasta, snapchatista tai instagramin tarinasta on voitu kirjoittaa sopimus, millä bloggaaja saa rahaa.
Jos nyt Suomen suosituimmat bloggaajat päättäisivät elää minimalistista elämää, kuinka monen ihmisen reaktio voisi olla sama? Tai jos bloggaaja kertoo lopettaneensa halppisvaateketjujen tukemisen, koska se bisnes on sairasta, kuinka moni tekisi samoin? Mä uskon, että moni. Ei me lukijat kokonaan sokeina toisteta samaa kuin bloggaaja, mutta monessa asiassa haluamme kuulla sen tunnetun ihmisen suosittelevan tiettyä harrastusta, ruokaa, tuotetta, matkakohdetta tai vaikkapa sitä elämäntapaa. Monilla bloggaajilla on tuhansia seuraajia ja ne on ”luottolukijoita”, jotka uskoo vuosien lukemisen jälkeen bloggaajan sanaan. Mullakin on muutama bloggaaja, joiden uskon kirjoittavan kokemuksella ja aidosti. Siitä voimmekin bloggaajina pohtia seuraavaa postausta kirjoittaessa, että haluanko tän postauksen lukijan ottavan vaikutteita tästä asiasta, mistä juuri nyt kirjoitan. Itse ainakin toivon tätä postausta kirjoittaessa.

Leave a comment:

Lähetä kommentti

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan